Najważniejsze cechy potrzebne piłkarzowi

W piłce nożnej jestem już kilkanaście lat. Wcześniej, jako czynny zawodnik, lekkoatleta nie interesowała mnie kompletnie ta dyscyplina sportu. Szczerze, to nawet nie wiedziałem jakie zespoły grają w najwyższej klasie rozgrywkowej a jakie są w niższych ligach. Najważniejsze było orientować się, które dzielnice w mieście kibicują danym drużynom. Było to na tyle istotne, że jak już wspomniałem, w moich młodzieńczych czasach większość dystansu pokonywało się pieszo, a to wiązało się z koniecznością przejścia przez różne dzielnice i zawsze istniało ryzyko, że ktoś podejdzie i zada kluczowe pytanie:

  • Za kim jesteś?

No i jak się nie orientowałeś w jakiej dzielnicy jesteś to mogłeś nie trafić. No i wtedy….. Dodatkowy trening. Albo uciekłeś albo musiałeś się bronić.

Z racji tego, że trenowaliśmy na obiekcie, na którym bieżnia okalała boisko piłkarskie, bardzo często mieliśmy okazję trenować w tym samym czasie co piłkarze. Oczywiście piłkarzom przeszkadzało to, że my biegamy wokół boiska, a my nie byliśmy zadowoleni z faktu, że piłki latały nam nad głowami i przelatywały tuż pod nogami gdy biegaliśmy różne odcinki na wysokiej prędkości. Zazwyczaj piłkarze trenowali na płycie boiska, ale zdarzały się okresy, w których piłkarze wchodzili na bieżnię lub wychodzili do pobliskiego parku na trening tlenowy. Nie byli zadowoleni z tego faktu. No bo przecież piłkarz musi kopać piłkę a nie biegać. Wtedy też tak myślałem i wydawało mi się to dziwne, że idą biegać do parku, chociaż nie znałem się kompletnie na piłce i na treningu piłkarskim.

W tamtych czasach jednak, czy to dotyczyło treningu piłkarza, czy też lekkoatlety, bez znaczenia jaką konkurencję królowej sportu uprawiał, uważano że podstawą treningu jest tak zwana baza tlenowa. No i słusznie. Podstawą każdej konkurencji jest wydolność tlenowa. Bez tak zwanej ”bazy” (chociaż ja nie lubię tego określenia) tlenowej nie osiągniemy wysokiego poziomu wytrenowania organizmu, i nasze wyniki nie będą spełniać naszych oczekiwań. No ale czy bazę tlenową musimy koniecznie robić w parku lub w lesie? Czy nie możemy jej zbudować w inny sposób?


Otóż żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy sobie uświadomić kilka podstawowych rzeczy. Pierwszą, podstawową rzeczą to jest to, aby uświadomić sobie jaki charakter pracy ma uprawiana przez nas dyscyplina sportu. Jakie wysiłki w niej przeważają. Czy jest to dyscyplina o charakterze wytrzymałościowym, czy też o charakterze szybkościowym. A może wytrzymałościowo - szybkościowym? W dzisiejszym sporcie, gdzie wyniki są już tak mocno wyśrubowane, rzadko kiedy spotyka się dyscypliny, w których przeważa tylko jedna cecha, wydolność lub szybkość.

Piłka nożna w dzisiejszych czasach stała się dyscypliną szybkościowo - wytrzymałościową. Wymaga się od zawodników, aby przez pełne 90 minut utrzymywali możliwie najwyższą intensywność działań na boisku. Oczywiście nie jest możliwe, aby zawodnik przez pełne 90 minut biegał ze 100% intensywnością, ale należy dążyć do tego, aby utrzymać ją przez jak najdłuższy czas. Aby tak też było, musimy być świadomi jakie procesy zachodzą podczas wysiłku w organizmie i jakiego rodzaju charakter pracy wykonuje piłkarz podczas treningu i podczas meczu. Jakie są proporcje wysiłku tlenowego a ile czasu zawodnik znajduje się w tak zwanym ”beztlenie”. Jakiego rodzaju włókna mięśniowe biorą udział w danej czynności, i jakie włókna są aktywowane podczas treningu. Czy aktywujemy w większym stopniu włókna wolnokurczliwe, czy tez wchodzimy w zakresy prędkości, które pozwalają na uaktywnienie się włókien szybkokurczliwych. Aktywacja odpowiednich rodzajów włókien ma ogromne znaczenie w kontekście kształtowania szybkości. No bo kształtowanie szybkości nie odbywa się tylko podczas biegania odcinków z maksymalną szybkością. Kształtowanie szybkości to jest proces, któremu poddany powinien być zawodnik, w możliwie największym wymiarze czasowym podczas procesu treningowego. Przecież wymogi dzisiejszej piłki są takie, że pożądani są właśnie zawodnicy szybcy, o wysokim poziomie wytrzymałości. Tacy, którzy przez większość meczu wytrzymają wysiłek o dużej intensywności.